10 weken in Australië en eindelijk een verslag - Reisverslag uit Kangarilla, Australië van Romy Schellekens - WaarBenJij.nu 10 weken in Australië en eindelijk een verslag - Reisverslag uit Kangarilla, Australië van Romy Schellekens - WaarBenJij.nu

10 weken in Australië en eindelijk een verslag

Door: Romy

Blijf op de hoogte en volg Romy

19 September 2016 | Australië, Kangarilla

Hallo allemaal,

Geen bericht is goed bericht zullen we maar zeggen hè haha. Ondertussen ben ik er alweer bijna 10 weken maar ik heb nog niet echt de tijd genomen om even te gaan zitten en te vertellen hoe het hier is. Sorry daarvoor, maar gelukkig komt dat omdat ik hartstikke veel leuke dingen doe hier, dus het is vanwege een goede reden! Want stiekem heb ik natuurlijk best wel veel te vertellen.

Ik begin maar gewoon een beetje bij het begin: de eerste weken. De eerste week dat ik hier was heb ik gelukkig veel met mijn huisgenoten kunnen doen zoals ik al had verteld en tegen het einde van de week kwamen er steeds meer uitwisselingsstudenten aan, dus toen heb ik gewoon meerdere keren op FB op een berichtje gereageerd of zelf wat geplaatst. Ik ben toen al een keer naar het strand geweest, meerdere keren op stap (iets te vaak misschien haha) en een keer gaan lunchen enzo met andere uitwisselingsstudent. Ook kwamen toen een aantal andere mensen van UCM aan dus daar ben ik toen ook mee opgetrokken. In het begin leer je echt onwijs veel mensen kennen, iedereen is nieuw en veel mensen komen alleen en iedereen wil vrienden vinden om er een top halfjaar van te maken dus iedereen staat super open en je maakt echt heel makkelijk contact. In het begin is dat natuurlijk nog vrij oppervlakkig allemaal en je leert ook een heleboel mensen kennen die niet je beste vrienden worden uiteindelijk, maar over het algemeen kent een groot deel van de uitwisselingsstudenten elkaar wel een beetje, dus dat is altijd super gezellig met feestjes enzo. De meeste mensen waar ik nu super goed bevriend mee ben ken ik eigenlijk van de introductieweek van de uni die de week erna was. De intro zelf stelde geen ruk voor (maar dat komt omdat het vooral gericht is op mensen die voor het eerst gaan studeren) maar we zijn veel opstap geweest, wat gaan drinken en met mensen gaan eten (naast een paar leuke activiteiten op de intro) en zo leer je veel mensen kennen. Ik ken de meeste mensen ook echt serieus via een pingpong toernooi haha. Daar waren meer Nederlanders van de uni in Maastricht (die ik verder niet kende voordat ik hier heen kwam) en zij kende natuurlijk ook weer wat mensen en zo is langzaam echt een super gezellige groep ontstaan met veel mensen uit Maastricht, veel Denen, wat Duitsers, iemand uit Litouwen, uit Groot-Brittanië enzovoort. De helft ken ik eigenlijk via via dus en regelmatig nodigt iemand weer iemand anders uit die dan ook weer meegaat, dus je leert nog steeds nieuwe mensen leren kennen, hartstikke leuk! Met de groep hebben we ook al superveel gedaan en we hebben ook al gereisd met z'n allen en andere keren met een deel. En de reisplannen voor na dit semester met een groot deel van de groep liggen ook al op tafel, dus dat wordt ook nog een super tijd!
De laatste dag van intro week was er een reisje georganiseerd naar Victor Harbour en een wildlife park met kangaroe's en dat was echt heel erg gaaf! Daar de eerste kangaroe's en koala's gezien en eten gegeven en geaaid. Ook Victor Harbour is een prachtige plek, dus dat was een super leuke dag!

Verder is het al zover dat het al mid semester break is op de uni, dus heb er al flink wat weken studeren opzitten (al meer dan de helft zelfs!). De uni zelf is van buiten super mooi, en van binnen vooral heel erg ouderwets haha. Maar dat is hier wel met meer in Australië, het lijkt regelmatig alsof ze hier toch wel een paar jaar achterlopen ofzo. Niet dat ze geen smartphones en wifi kennen, maar de inrichtingen van gebouwen en veel gebouwen zelf ook enzo zijn toch wel vrij ouderwets haha. Het is moeilijk uit te leggen, maar er zijn wel meer buitenlandse studenten die het opvalt dat het regelmatig lijkt alsof ze wat achterlopen. Maar volgens mij interesseert dat de Australiërs ook helemaal niks haha, daar zijn ze te relaxed voor. Verder is het op de uni wel leuk, ik heb een super super tof vak, ecologie waar ik echt heel veel nieuwe dingen van leer en waar we regelmatig mee op trip gaan om dingen te bekijken in de omgeving. Omdat je heel veel leert over de Australische natuur en ecosystemen is dat ook super leuk als je zelf op reis gaat of gaat hiken, omdat je dan toch net iets meer weet dan: oja dat is een typisch Australische boom. Dus dat vak vind ik echt heel erg leuk! Verder doe ik een vak over stedelijke inrichting en ook dat is leuk opgezet, alhoewel ik veel stof al op de middelbare school gehad heb. En verder is het vak over klimaatverandering met vlagen interessant, maar ook een groot deel van de inhoud van dit vak heb ik al gehad in Maastricht, maar het is zeker interessant om het vanuit een Australisch perspectief te bekijken. Mijn andere vak over duurzaamheid in bedrijven is in een woord vreselijk, maar dat kon ik niet laten vallen. Maarja er zit altijd een minder vak tussen haha. Dus over het algemeen is de inhoud vrij makkelijk, omdat ik een heel groot deel al gehad heb. Maar je moet echt superveel kleine opdrachten maken die in mijn ogen echt geen toegevoegde waarde hebben, dus alsnog kost het allemaal wel redelijk wat tijd en heb ik echt wel behoorlijk wat deadlines. Maar ik heb al wat cijfers terug en de eerste cijfers zijn hartstikke goed gelukkig. Ook de tentamens zijn super makkelijk, heb al een keer een tentamen online gehad waarbij je gewoon je boek er bij mocht houden en alle vragen hadden we al behandeld in een oefenversie haha. En bij een ander vakken worden 6 essay vragen online geplaatst een paar weken voor het tentamen en daar worden er dan 3 van gekozen haha dus dat is letterlijk een essay uit je hoofd leren en een wedstrijdje wie schrijft het snelste en kan het meeste opschrijven per vraag haha. Dus leren voor tentamens ben ik ondertussen al mee gestopt, gewoon je dingen bijhouden is echt meer dan genoeg moeite. Ook de deadlines en opdrachten zijn er vrij veel, maar allemaal toch wel van een lager niveau dan in Maastricht, dus dat compenseert weer. Wat verder echt extreem tof is aan de uni: er is elke dag en altijd wel op de een of andere manier gratis eten haha. Echt serieus, deze uni leeft op gratis eten volgens mij. Van gratis koffie, tot gratis ontbijt tot gratis lunch (héél veel barbeque dat is echt geen grap haha) tot gratis hapjes. En het eten is (eigenlijk overal in Australië) echt wel super goed! Gratis lunch betekent niet een droog wit broodje met kaas en een appel, maar je krijgt echt wel wat meer en wat luxer te eten. Barbequen gaat hier trouwens dan weer niet zo uitgebreid als in Nederland: waar wij de halve familie uitnodigen, 5 soorten vlees hebben, 3 verschillende salades en 8 verschillende sausjes leggen ze hier gewoon een worstje of een hamburger op de barbeque en dan op een broodje met wat sla en mayo ofzo haha. Maarja ze barbequen hier ook super vaak en niet 2x per jaar als eindelijk de zon eens een keer schijnt haha.

Verder zit ik natuurlijk niet alleen maar op school maar doe ik ook heel veel leuke dingen! In de eerste weken bleven we vooral in Adelaide en gingen we regelmatig uit of ergens wat eten (vooral de pizza voor 7 dollar op maandag is populair haha). Ik ben gaan schaatsen aan het strand voor de uni begon nog waar ik heel Azië schaatsles heb gegeven haha. In het tweede weekend nadat de uni weer was begonnen een wijntour gaan doen door de heuvels van Adelaide. Er was een winters wijnfestival in de heuvels en daar hadden we wat over gelezen. Toen hebben we met de hele groep een busje gehuurd met privé chauffeur die ons de hele dag door de heuvel reed van stop naar stop (vooral veel wijnvelden en wijn produceerders waar je kon proeven). Dat was echt een super leuke dag! De wijn was heerlijk, het was echt super gezellig, de meeste stops waren ook erg mooi en de sfeer zat er echt goed in! Daarna zijn we nog met z'n allen gaan eten enzo en hebben we nog een super gezellige avond gehad bij iemand thuis. Dus dat was de eerste echte activiteit en die was zeer geslaagd!

Verder zijn we in de weekenden ook al regelmatig naar het strand geweest, er is een super mooie fietsroute van 12 km van het centrum naar het strand dus dat is ook heel leuk om te doen. Ook zijn we gaan wandelen/hiken in Hallett Cove, dat ligt 40 minuten buiten Adelaide. De tocht heette de gletsjer hike haha dus ik dacht ooh super gaaf een gletsjer. Vond het wel apart in dit klimaat maar oké, de natuur kan vreemde dingen doen hè haha. Tot ik er later achter kwam dat die gletsjer al duizenden jaren weg is maar wat over is een heel apart gevormd landschap is hahaha. Maar het was echt super mooi en wederom heel gezellig. Ook doen we eens in de zoveel weken internationaal diner, we hebben al een keer een Deens diner gehad en vorige week een Nederlands diner. Ik heb toen met Sandra echt 6 uur ofzo in de keuken gestaan om voor 16 man stoofvlees te maken en pannenkoeken te bakken haha. Was wel echt super gezellig en het eten was goed gelukt!

Ook ben ik al 2x naar Australian Football geweest, één keer in Adelaide en één keer in Sydney. Het seizoen liep al bijna ten einde en we wilde super graag nog een keer, Maar de eerste keer dat wat mensen gingen kon ik niet mee en een andere wedstrijd was weer uitverkocht etc. Daarom hadden we toen besloten maar in Sydney te gaan, totdat ik op zaterdagmiddag een berichtje kreeg van een van die jongens uit Adelaide die in Maastricht op uitwisseling geweest is dat hij een kaartje over had en of ik zin had om mee te gaan. Het was ook nog eens een super vette wedstrijd, want het waren de twee teams van Adelaide tegen elkaar. Ik zat toen net met Sandra zelfgebakken cake en knoflookbrood te eten haha maar ik moest er wel binnen een halfuur zijn dus heb echt als een malloot mezelf omgekleed en op de fiets gesprongen. En het was echt super super leuk! Het is een soort rugby ofzo (maar als je dat tegen de Australiërs zegt worden ze kwaad haha) maar dan met hele aparte, Australische regels. Het komt vooral neer op heel veel tackelen, dus dat is echt super gaaf om te zien. In het begin snapte ik er helemaal niks van, maar na een tijdje kreeg ik het door. Ook hadden ze mij een supportersjaal en alles gegeven en omdat ik met mensen uit Adelaide was waren zij tuurlijk super hard aan het juichen wat het nog veel leuker maakte. En gelukkig won het team waar ik voor moest zijn ook haha. Dus dat was echt heel vet! De week erop zou ik weer gaan in Sydney en daar was ik echt blij om want ik vond het echt geweldig haha. Wat trouwens echt opviel was dat de supporters gewoon gemengd zaten. In Nederland zetten ze aparte treinen in voor verschillende supporters en weet ik het om vechten en rellen te voorkomen maar hier zat iedereen gewoon rustig door elkaar heen. Een iemand werd een keer agressief maar dat was ook zo weer over. Ook zijn de mensen na zo'n wedstrijd helemaal niet vervelend dronken, niemand laat rotzooi achter, iedereen staat op z'n dooie gemak op de bus te wachten. Echt een wereld van verschil, de mensen hebben hier echt wel veel meer fatsoen wat dat betreft! Kunnen sommige voetbalsupporters in Nederland nog wat van leren.
Verder heb ik volgens mij nog veel meer gedaan, maar ben een deel alweer vergeten (misschien toch vaker dit dagboek bijhouden haha).

De week erna ben ik 4 dagen naar Sydney geweest samen met Hans (ook al van de uni in Maastricht haha). We zijn donderdagavond vertrokken en maandagmiddag thuis gekomen. Sydney is echt een super mooie stad, zeker wel heel veel mooier dan Adelaide haha. Het heeft heel veel sfeer, is wel heel modern maar totaal niet ongezellig. Ook echt veel groter dan Adelaide, dat lijkt in vergelijking wel een dorp. We hebben veel gezien, hebben een gratis wandeltocht gedaan van 3 uur met gids door de stad, zelf veel rondgewandeld, natuurlijk de Harbour Bridge en het Opera House gezien. Dat was vooral dag 1. Op dag 2 zijn we naar Bondi beach geweest, misschien wel het bekendste surfstrand ter wereld. We waren bang dat het een beetje tegen zou vallen omdat het zo populair is (meestal vallen veel dingen dan tegen) maar het is echt een prachtig strand (wel klein haha). En ja er waren heel veel surfers en ja ook een paar knappe Australische surfdudes :) Daar hebben we nog wat rondgewandeld en later zijn we terug naar het centrum gegaan om naar Australian Football te gaan. Hier waren juist amper supporters van het andere team, want de afstanden zijn hier veel te groot. Als er een wedstrijd in Sydney is en de tegenstander komt uit Melbourne stap je niet even in de auto of de trein om naar de wedstrijd te gaan, dan zit je al snel anderhalf tot 2 uur in het vliegtuig haha. Dat is sowieso in Australië, het is zo uitgestrekt en groot echt niet normaal. Dus je doet echt veel met het vliegtuig en je gaat niet even een dagje op en neer naar Sydney. Helaas hebben ze Ryanair nog niet geintroduceerd in Australië, want vliegen is hier toch wel een stuk duurder dan in Europa, zelfs als je met de prijsvechters vliegt. En je mag minder handbagage mee, haha first world problems.
Op dag 3 hadden we een dagtrip geboekt naar de Blue Mountains, een heel mooi en bekend natuurgebied in de buurt van Sydney. Dat was echt werkelijk waar ook prachtig! Wat ik zelf heel vet vond was dat als je over het gebied uitkeek vanaf de heuvels je echt niks anders zag, zo vreselijk groot en uitgestrekt. En als je dan later door het natuurgebied ging lopen leek het wel totaal anders dan wat je eerder had gezien, het was behoorlijk afwisselend. Overigens was ons hostel in Sydney echt shit haha, we sliepen met 6 man op een kamer. Nou daar hing een lucht in die kamer niet normaal. Er sliepen allemaal backpackers die daar echt 4 maanden wonen ofzo, dus het was echt een flinke rotzooi. Het was wel schoon, maar onze kamergenoten hadden er zo'n bende van gemaakt dat je niet eens door de kamer kon lopen, Hans z'n bed was gewoon helemaal ingebouwd met vieze kleren van iemand, het raam had al 4 maanden niet opengestaan denk ik. Ook lag er op de gekste tijden altijd wel iemand te slapen, een van de kamergenoten snurkte echt super hard en was ook nog een verkouden dus lag heerlijk de hele nacht z'n neus op te halen onder mij. Ook vonden ze het nodig midden in de nacht gezellig bij te kletsen met iemand die net terug kwam van het stappen haha dat was echt drama. Ook hing er meerdere keren een briefje op de deur dat we op moesten ruimen en op andere kamers hing zelfs een waarschuwing want daar was het zo'n vieze bende dat ze daar geen nieuwe gasten meer durfde te laten slapen haha. Ook werd m'n ontbijt nog gejat uit de koelkast ondanks een dikke vette grote sticker met m'n naam erop. Gelukkig wel redelijk kunnen slapen en we hebben er super hard om kunnen lachen.
Dus dat was een super geslaagd tripje naar Sydney! Adelaide voelt trouwens wel echt als thuis, toen we weer gingen de volgende dag hadden we echt het idee dat we naar huis gingen, dus dat is een heel goed teken.

Dat weekend daarna heb ik weer een tripje gemaakt, deze keer met de hele vriendengroep naar Kangaroo Island. Kangaroo Island ligt bij de kust van Zuid-Australië, maar alles bij elkaar is het toch nog wel een paar uur reizen. Normaal gesproken is het best wel duur om daar naartoe te gaan, maar we hadden een mooie deal op de kop getikt, 2 personen, 2 dagen en 1 overnachting voor de prijs van 1 persoon. Dus toen was het ineens heel erg betaalbaar. Met 20 man gingen we daar dan ook naartoe en dat was natuurlijk hartstikke gezellig. De reis was best wel luxe met een super mooi hotel (van een heel ander kaliber dan het hostel in Sydney haha) en super lekker en best wel uitgebreide lunch elke dag. Ook het ontbijt in het hotel was heerlijk met verse cakejes en muffins enzo. Dus dat was ook weleens fijn een beetje luxe op reis in plaats van zo goedkoop en simpel mogelijk. Kangaroo Island zelf is prachtig, de natuur is echt heel erg mooi. Ook best verrassend we stopte regelmatig ergens waarvan we dachten oké zou dit dan echt zo mooi zijn? maar dan was er opeens een super mooi strand of super mooie rotsen enzo. Verder hebben we zeehonden gezien, zijn we naar een honingboerderij geweest, naar een eucalyptusolie destilleerder, weer naar een wildlife park met kangaroe's en koala's (ondertussen beginnen we genoeg te krijgen van alle wildlife parken, bij de tour in de Blue Mountains gingen we er ook al heen haha). Op het eiland hoppen ook echt superveel kangaroe's in het wild rond, en er zitten ook echt heel veel koala's. De kangaroe's vind je alleen nog vaker dood langs de weg, want ze worden heel vaak aangereden. Koala's in het wild spotten is ook echt heel leuk totdat een van onze vrienden door de koala werd ondergeplast hahaha. Dat was denk ik toch wel de leukste herinnering van de reis. Hij had een koala gespot in een boom en wilde die boom inklimmen om de koala wat beter te bekijken totdat die koala dacht ja de groeten hoor en naar beneden plaste, recht in z'n gezicht en op z'n kleren haha. En ja koala plas ruikt naar eucalyptus haha. Dus ook dat was al met al weer een super tof weekend met een hele gezellige groep!

De afgelopen weekenden heb ik het iets rustiger aangedaan, ik had wat deadlines voor school en was helaas niet zo lekker. Heb niet hele weekenden thuis gezeten, maar wel wat minder gedaan dan anders. Had een griepje te pakken en ook een paar keer toch wel redelijk flink migraine. Dat in combinatie met slecht weer, vakken die niet interessant waren die weken en veel deadlines zorgde wel even voor een dipje en zeker toen ik me niet lekker voelde en migraine had heb ik wel een paar keer naar huis gewild. Maar dat is gelukkig ook allemaal weer over en dat hoort er ook bij, het kan niet elke dag feest zijn.

En nu heb ik dus mid-semester break en vanavond vlieg ik naar Darwin om vanuit daar een super vette 10-daagse trip te maken naar Kakadu National Park, Litchfield National Park en de outback!! We gaan dus ook Uluru zien en dat stond wel echt het allerhoogste op mijn lijstje samen met de outback. Ook gaan we kamperen onder de sterren in de outback, super gaaf! Moet een van de mooiste sterrenhemels ter wereld zijn. Dus de komende 10 dagen zit ik in niemandsland, waar je honderden kilometers niemand hebt wonen (alleen veel toeristen waarschijnlijk haha) en er geen mobiel bereik is. Ik vind het stiekem ook wel een beetje spannend (vooral het kamperen, ik ben echt als de dood voor slangen haha en ik ben niet zo'n back to basics kampeerder) maar ik heb er onwijs veel zin in! Eigenlijk zou ik zaterdag al naar Brisbane gevlogen zijn om daar ook nog 2 dagen naar toe te gaan en vanuit daar naar Darwin vliegen, maar helaas werd ik zaterdagochtend met zo'n vreselijke migraine wakker dat ik echt met geen mogelijkheid het vliegtuig in kon, dus heb ik Brisbane over moeten slaan. Gelukkig voel ik me nu weer goed dus ik kan gewoon met de outback trip mee en vlieg over een paar uur dan ook naar Darwin waar de reis begint! Dus foto's en verhalen komen heel snel, deze keer zal ik jullie geen tien weken laten wachten!

Verder is het weer hier echt ruk, het is nog steeds koud (rond de 13 graden met helaas regelmatig uitschieters naar 8) en het regent veel. Het heeft hier de afgelopen weken ook een paar keer gestormd en zoveel geregend dat in de heuvels van Adelaide hele wegen af zijn gebroken en weg zijn gedreven. We hebben wel regelmatig een dag met zon gehad en lekker weer en omdat de zon hier dan zo sterk is is het dan meteen rond de 22-25 graden, maar de dag erna kan het makkelijk weer heel koud zijn en regenen. Heel wisselvallig dus. Eigenlijk zou het al lang en breed 25 graden moeten zijn met af en toe een slechtere dag, maar ik hoorde dat het weer in Europa ook al van slag af is en het in september nog 35 graden was in Nederland haha. Maar straks in Darwin is het ook 35 graden dus ik heb mijn zonnebrand factor 50+ en mijn pet al ingepakt haha. Maar ben maar niet bang ik zal jullie met kerst zeker wel een foto sturen dat ik op het strand lig als jullie in de kou zitten, want het goeie weer komt nog wel!

Nog wat dingetjes over Australië zelf dan: alles is groot en uitgestrekt, ook de steden. Ze hebben niet alles op een paar vierkante kilometer proberen te proppen in de steden, maar alles is heel uitgestrekt dus je kunt rustig in Adelaide wonen en alsnog gewoon een uur met de trein moeten reizen om in het centrum te komen elke dag. Ook wonen er maar weinig mensen in het centrum, bijna iedereen woont wel echt in een wijk buiten de echte stad.
Ook vind ik nog steeds dat Australiërs heel aardig en behulpzaam zijn, als ze alleen al horen dat je niet zeker weten welke bushalte je eruit moet komen ze al naar je toe met hé waar wil je naartoe oja dan moet je deze halte hebben. Je hoeft heel vaak niet eens zelf om hulp te vragen. Ook zijn de meeste heel gezellig en grappig.

Oja waar de natuur hier echt prachtig is zijn de steden en vooral de woonwijken echt lelijk (vooral in Adelaide, in Sydney viel het mee haha). Dus ben maar niet bang dat ik hier blijf wonen want ik heb misschien 3 mooie huizen gezien in heel Australië maar die lagen aan Bondi Beach dus toch onbetaalbaar haha. De meeste huizen zijn super kitsch met van die super afgrijselijke stenen haha. Ik denk dat het daarom ook wel een beetje lijkt dat ze hier achterlopen haha, dit lijkt wel mode van de 80's/90's. Ook hebben de mensen allemaal een super hoog hek om hun huis, ik denk dat ze bang zijn dat ze worden weggehaald uit hun bed ofzo 's nachts. De voortuin is tevens ook opslag plaats en lijkt wel een soort tokkiecamping, Broekhoven is er niks bij. Ook zijn de huizen niet echt super mooi onderhouden (al zijn ze ook niet heel slecht onderhouden hoor) dus heel veel buurten zien er in mijn ogen best armoedig uit terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet zijn. Maar misschien heb ik gewoon de mooie wijken van Adelaide nog niet gezien. Ook de straten zijn buiten het echte CBD om vaak een allegaartje er zijn volgens mij geen regels dus elke gebouw heeft een andere hoogte, naast een flatgebouw staat een bungalow en het ene huis is felpaars en het huis ernaast is felblauw haha. Heel wat anders dan Nederland waar alles netjes bij elkaar past haha.

Verder heb ik het idee dat het verschil tussen arm en rijk hier wel iets groter is, er slapen veel mensen op straat en er zijn best wat bedelaars (al zijn die totaal niet vervelend zoals in Zuid-Europa). Niet allemaal hoor, maar toch wel een groot deel van deze mensen is Aboriginal, deze mensen zijn toch over het algemeen wel wat achtergesteld (nogmaals niet allemaal hoor). Zij hebben vaak ook grote drankproblemen enzo en het gebeurt regelmatig dat ze gewone voorbijgangers op straat staan uit te schelden. Op zich wel te begrijpen als je zo wordt achtergesteld en je land en alles afgepakt is. Verder lopen er veel aparte en rare figuren op straat, als je die man in die scootmobiel in Eindhoven centrum kent die altijd vanalles roept over God dan weet je wat ik bedoel haha. Die lopen hier best veel rond. Het is hier 's nachts buiten het centrum en helemaal in de parken dan ook niet echt aan te raden om alleen te lopen, mede omdat buiten het centrum alles ook slecht verlicht is en in de parken (die het hele centrum omringen veel zwervers en daklozen 's nachts bij elkaar komen). Gelukkig woon ik in het centrum dus kan ik gewoon te voet naar huis na het stappen. Helaas rijden er 's nachts ook amper bussen, maar omdat de meeste ver uit het centrum wonen en je hier niet echt alleen over straat gaat lopen of fietsen als je uit het centrum woont (er zijn wel wijken redelijk dicht bij het centrum waar je prima naartoe kunt fietsen 's nachts omdat het goed verlicht is en je niet door de parken hoeft) zijn er veel Australiërs die dronken achter het stuur zitten. Dat schijnt hier echt een ding te zijn en sociaal redelijk geaccepteerd zelfs. Omdat je hier in het donker dus wat beter op moet passen in sommige buurten heeft de uni ook echt een systeem van bussen die als het donker is mensen elk uur naar huis brengen en de hele school hangt vol met posters van pas op als je in het donker gaat lopen. Je zou bijna denken dat het hier super gevaarlijk is haha. Dat vind ik best apart, ik dacht namelijk altijd dat Australië echt extreem veilig was (is het ook hoor geen zorgen!!) maar als je buiten het centrum woont is het qua afstand en veiligheid toch wel wat anders dan in Nederland waar je gewoon je fiets pakt en 3 kwartier naar huis fietst op goed verlichte wegen. Ook in Nederland kan iets gebeuren, maar omdat alles hier toch verder weg en uitgestrekter is (je kunt onderweg makkelijk niemand tegenkomen tijdens het halfuur lopen naar huis buiten het centrum) moet je toch iets beter oppassen.

Dat waren zomaar wat dingetjes die mij opvielen en die ik wel leuk vond omdat te delen zodat jullie ook een beter beeld krijgen van Australië haha.


Ik heb nog 100.000 andere dingen te vertellen maar ik ga er maar eens mee stoppen anders zit ik over 3 uur nog te typen. Iedereen bedankt voor de leuke berichtjes die ik nog regelmatig krijg en de leuke reacties onder mijn vorige reisverslag (ik lees alles hoor!)! Ik beloof dat ik van nu wat vaker zal updaten dan kan ik ook meer vertellen haha. In ieder geval heb ik het erg goed naar mijn zin hier en voel ik me erg thuis! En de tijd vliegt voorbij (het gaat te snel naar m'n zin haha).

Oja en om nog even de meest gestelde vraag te beantwoorden: ja er zijn knappe Australiërs maar het valt best mee eigenlijk. Misschien dat die typische knappe surf Aussies meer in het oosten te vinden zijn aan de Gold Coast enzo, het is niet dat er hier superveel zijn, dat valt nog best tegen.

Groetjes!!

P.s. foto's staan op Facebook want ik kan er hier maar heel weinig toevoegen.


  • 19 September 2016 - 07:50

    Tante Han:

    Mooi verslag Romy en ben benieuwd voor hoelang je terugkomt naar Nederland. In ieder geval niet voor de Kerst dat was gisteren via Skype wel duidelijk! Veel plezier en genieten blijven. Dikke kus!

  • 19 September 2016 - 10:18

    Rieky Van Den Dungen:

    He Romy,

    Wat leuk weer om te lezen.
    Je verslag is heel interessant om te lezen, heel duidelijk ook.
    Fijn dat je zo'n leuke vriendengroep hebt dat is heel belangrijk.
    En je studie loopt lekker.....fijn hoor.
    Hopelijk komt je migrane niet te vaak terug........heeft misschien ook wel even met toch een spannende tijd te maken.
    Nou, nog heel veel plezier en tot horens...
    Groetjes Rieky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 7063

Voorgaande reizen:

08 Juli 2016 - 28 Januari 2017

Studeren in Adelaide

02 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Werken in Frankrijk!

Landen bezocht: