De eerste dagen - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Romy Schellekens - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Romy Schellekens - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Romy Schellekens

Blijf op de hoogte en volg Romy

13 Juli 2016 | Australië, Adelaide

G'day!

Hier het eerste verslag vanuit Australië!! Het is echt, ik ben in het land van de kangaroes, barbeques en stranden! Maar die heb ik allemaal nog niet gezien haha.

Zaterdagavond ben ik geland in Adelaide na een hele lange reis. Moet zeggen dat het erg tegenviel, vooral de vlucht van Dubai naar Adelaide duude vreselijk lang, ik heb misschien één uurtje kunnen slapen en de rest van de tijd heb ik films en series zitten kijken. Het afscheid van papa, mama en Nicky was erg moeilijk, maar op een gegeven moment ben ik toch maar wat vroeger door de controle gegaan, omdat ik er vreselijk tegenop zag en eigenlijk alleen maar kon huilen. Dan was ik er in ieder geval vanaf. Daarna was ik eigenlijk al vrij snel weer vrolijk want ik vlieg niet iedere dag naar Australië. Tot Dubai viel de reis gelukkig ook erg mee. Eenmaal in Dubai aangekomen keek ik mijn ogen uit, het is echt zo belachelijk groot daar echt niet te doen haha. Had 2 uur de tijd om over te stappen, maar heb nog best hard moeten haasten want het was zo druk bij de controle dat ik al veel tijd verloren was. En omdat het zo groot was had ik ook zeker wel een halfuur nodig om bij de volgende gate aan te komen (ik moest met een hoge snelheidstrein naar mijn gate, even ter indicatie hoe groot het is). Gelukkig had ik eenmaal daar nog even tijd om wat flesjes water te kopen (die bij de tweede controle bij de gate 5 minuten later ook weer werd weggegooid, jammer haha) en mezelf even op te frissen.
Tijdens de twee vluchten heb ik overigens wel echt mijn ogen uitgekeken, ik vloog met Emirates en dat is echt zo bizar luxe. Nu ben ik nog nooit op een hele lange vlucht geweest (ik vlieg alleen heel goedkoop Ryanair normaal, maar die vliegen niet naar Australië haha) maar er werd echt achterlijk goed voor ons gezorgd. Opfrissingsdoekjes, sokken, tandenborstels, warme handdoeken tussendoor, uitgebreide maaltijden. Daar lag het zeker niet aan dat de vlucht lang duurde! Op de eerste vlucht zat ik trouwens in een Airbus A380, een vd grootste vliegtuigen ter wereld met 2 verdiepingen, echt heel gaaf om te zien en in te zitten (veel ruimte!).

Op zaterdagavond (Aussie tijd) ben ik geland in Adelaide. Na nog maar eens een reeks controles werd ik ook nog even in quarantaine gezet omdat ik medicijnen bij me had haha. Gelukkig alles toch vrij snel geregeld, ondanks dat ze hier echt extreem streng zijn. Zelfs Australiërs moeten continu opnieuw door elke controle, ze willen echt absoluut niet dat er iets of iemand verkeerds binnen wordt gelaten. Ook zo ongeveer al je eten moet weggegooid worden, ze zijn namelijk bang dat je in het eten (vooral groente en fruit) een bepaald insect of een bepaalde ziekte meeneemt vanuit andere werelddelen die hier de hele landbouw kapot kan maken. En als je zand onder je schoenen hebt worden die ook gepoetst.
Gelukkig stond daar bij de uitgang iemand van de universiteit die mij naar mijn kamer zou brengen. Erg vriendelijke man en voelde me daardoor al heel snel op mijn plek eigenlijk. Ook bij de campus werd ik super hartelijk ontvangen (Australiërs zijn echt heel erg aardig en behulpzaam) en daardoor voelde ik meteen dat ik op een goeie plek zat. Het huis waar ik woon is echt heel erg mooi, erg schoon, net opgeknapt en heel ruim. In plaats van 4 heb ik maar 2 huisgenoten, maar eigenlijk is dat wel fijn als je allemaal tegelijk wilt koken. Beide huisgenoten waren helaas niet thuis, dus ik dacht: zo nu ga ik eens lekker op mijn gemak uitpakken, douchen en slapen. Maar toen kreeg ik een smsje van een jongen uit Adelaide (die ken ik omdat hij op uitwisseling was in Maastricht een halfjaar geleden) of ik goed was aangekomen en zin had om mee uit te gaan. Eerst dacht ja doei ik heb net 30 uur gereisd alles bij elkaar, ken de weg niet en ben doodmoe. Maar ze boden al aan op me op te komen halen en toen dacht ik: oké ben toch al gebroken, die avond stappen kan er nog wel bij. Haha en zo ben ik dus 2 uur nadat ik het vliegtuig uitgevallen ben halsoverkop gaan douchen en op stap geweest. Het was erg gezellig, we zijn naar een grote club geweest waar ik ook al meteen kennis maakte met de zeer hoge prijzen van het uitgaan hier (20 dollar entree en het goedkoopste drankje is 12 dollar) . Ook kwam ik erachter dat Australiërs echt goed gek en gezellig zijn. Erg leuke avond! Toen ik thuis kwam was daar ook ineens mijn huisgenoot die ook thuis kwam van het stappen. Ze komt uit Melbourne en is echt super aardig! Heeft me al heel veel verteld over Australië en Adelaide en al een aantal keer mee op sleeptouw genomen.

De volgende dag heb ik vooral héél lang uitgeslapen want ik was echt gebroken en had een flinke jetlag (denk niet dat het stappen daar een positieve invloed op had haha). 's Middags ben ik samen met mijn huisgenoot een klein rondje door Adelaide gelopen en hebben we boodschappen gedaan.

De volgende dag heeft ze me weer meegenomen en zijn we door het hele centrum van Adelaide gewandeld. Echt een super mooie stad! Had geen flauw idee hoe de stad er eigenlijk uit zou zien, ook de foto's die ik al had bekeken gaven mij niet echt een goeie indruk. Maar het is heel erg mooi, wel erg apart ook en daarom snap ik heel goed dat veel mensen zich niks bij de stad kunnen voorstellen. Er staan veel oude gebouwen, in Victoriaanse stijl die erg Engels aandoen maar tegelijkertijd ook wel een beetje Zuid-Europees. Daartussen staan ook heel veel super moderne gebouwen (die voor moderne gebouwen ook sfeervol zijn haha) en die staan echt afgewisseld met de oude gebouwen. De uni is ook zo'n oud gebouw en wow wat is dat mooi! Ook heel veel groen op de campus, dat moet er zo mooi uitzien straks als het wat warmer is. De straat waar ik woon is echt super dicht bij de stad (eigenlijk de eerste straat buiten het echte mooie centrum) en is eigenlijk een soort ringbaan zoals in Tilburg. Het is een vrij drukke weg maar wel wat minder mooi dan het centrum (een allegaartje van verschillende soorten gebouwen en bouwstijlen). Verder is de stad echt super ruim en breed aangelegd, alles (van de wegen tot de gebouwen) is hier groot en breed. In het centrum merk je ook duidelijk dat het toch wel een stad is van meer dan een miljoen inwoners, het heeft echt de sfeer ook van een grote stad zoals Londen. Verder is eigenlijk alles hier overdekt, ook de voetpaden en het winkel gebied zijn overdekt met een soort afdak. Dit schijnt voor de warmte te zijn in de zomer (want 40 graden is absoluut geen uitzondering, dus zal maar een flinke voorraad zonnebrand aanleggen haha).

Op dinsdag was het echt super slecht weer (Nederlandse stijl) en ben ik met beide huisgenoten en een vriend van mijn huisgenoot uit Hong Kong naar de Central Market gegaan (hele grote markt met eten) en naar het wijncentrum en een wijnproeverij. Je moet iets als het de hele dag regent he haha. Was erg gezellig (niet vanwege de wijn hoor haha). 's Avonds was er een spelletjesavond op de campus waar ik even ging kijken. Niet echt druk bezocht maar heb wel een gezellige avond gehad en wat meer leuke mensen leren kennen. Wat vooral opvalt: ik woon in klein Azië. Tot nu toe heb ik nog maar één niet-Aziaat of niet-Indiër op de campus gespot. Ook woon ik nog eens midden in China Town haha. De Aziaten zijn erg aardig hoor, maar toch wel wat moeilijker om contact mee te leggen. Al zijn degene die ik nu al een paar keer gesproken heb al wel wat losser geworden. Maar misschien komt dat ook omdat de meeste hier hun volledige studie doen en hier niet maar voor één semester zijn en hun plekje dus al wel gevonden hebben. Ook spreken de meeste erg slecht Engels moet ik zeggen, dus heb het idee dat ze ook een beetje terughoudend zijn omdat ik wel vloeiend Engels spreek (heel veel weten zelfs niet dat Nederlands de officiële taal is in Nederland, maar denken dat dat Engels is). Maar gelukkig komen ze al wat losser als ik ze tegenkom en de meeste uitwisselingsstudenten die wel maar één semester hier komen zijn er nog niet, dus weet zeker dat dat nog helemaal goed komt!

Vandaag (woensdag) ben ik meegeweest op een fietstocht door Adelaide die vooral door de parken ging. Dit was echt super mooi!! De hele binnenstad is omringd met parken, zo heeft de stichter van Adelaide het ooit een verzonnen en zo is het altijd gebleven. Ook heb ik al best wat dieren gezien, zoals papegaaien, die gewoon door de parken rond vliegen. Het was echt een hele mooie fietstocht met een zeer enthousiaste gids (die een bekende Australiër blijkt te zijn haha). Tijdens de fietstocht kwam ik er ook wel achter dat wij als Nederlanders erg gewend zijn om te fietsen maar heel veel andere mensen niet. Voor heel veel studenten was het de eerste keer of een van de eerste keren dat ze op een fiets zaten dus dat zorgde voor heel veel opstoppingen en gevaarlijke manouvres haha. Voelde me net een professionele wielrenner tussen de rest. Wat trouwens echt super hilarisch was: tijdens het fietsen vloog ineens een wiel van iemands fiets eronder vandaan haha. Gelukkig heeft diegene niks opgelopen (want een helm is hier verplicht) maar dat is wel een mooi verhaal haha.

Morgen heb ik nog niet echt plannen eigenlijk, maar ga even een bankrekening openen. Dat is ook wel nodig eigenlijk want mijn Nederlandse pinpas doet het op de een of andere manier heel vaak niet hier en mijn contante geld raakt ook langzaam op. Verder ga ik misschien met wat andere uitwisselingsstudenten die er al zijn wat doen of koffie drinken, heb even een berichtje op FB gezet of er iemand zin heeft wat te doen, zodat ik ook wat mensen buiten de campus leer kennen (want ik denk dat het gross buiten de campus woont). Oja en morgen ga ik kangaroe eten 's avonds met mijn huisgenoten haha. Dat is ook de enige kangaroe die ik tot nu toe heb gezien, een stuk kangaroevlees van de slager haha (en de kangaroe foto die boven mijn bed hangt). Ben heel benieuwd, het schijnt heel lekker te zijn aldus mijn Australische huisgenoot. Zondag ga ik ook schaatsen bij het strand (hoe typisch) dus dat lijkt me erg leuk! Toen ik mij voor het schaatsen inschreef heb ik ook meerdere keren de opmerking gekregen: oo jij bent Nederlands jij kunt zeker super goed schaatsen. Dus ik kan nu eigenlijk echt niet vallen zaterdag, moet wat bewijzen he haha.

Verder is het hier echt slecht weer trouwens, de koudste en natste winter in 20 jaar. Alleen vandaag was echt een lekkere dag met veel zon (wel koud), de rest van de dagen heeft het veel geregend en zelfs een keer gehageld (dat is hier echt heel uitzonderlijk). Maar ze zijn er blij mee hier, want het is hier al 12 jaar uitzonderlijk droog, waardoor er heel lang beperkingen zijn geweest voor watergebruik. Mensen mochten niet langer dan 3 min douchen, hun auto niet wassen, de tuin niet sproeien, etc. Dus zo probeer ik ook maar de positieve kant van regen te zien. Gelukkig wordt het de komende dagen beter weer.
Verder heb ik ook nog een nieuwe Australisch gezegde geleerd (behalve g'day, sheila, barbie en heaps): out whoop whoop. Dit betekent dat iets ver weg is en het klinkt echt zo grappig haha.

Alles bij elkaar heb ik het hier dus al behoorlijk naar mijn zin vanaf de eerste dag! Voelde mij hier gelijk thuis en weet zeker dat ik echt een top halfjaar ga hebben! Natuurlijk is het nog wel even wennen en mis ik thuis ook nog wel een klein beetje, maar dat is ook omdat ik natuurlijk nog niet helemaal gesettled ben (ken nog niet volledig de weg, moet nog wat dingen kopen en regelen), het sowieso nog een beetje wennen is en ik nog een beetje een jetlag heb. De komende weken ga ik hopelijk nog veel leuke dingen doen en veel leuke nieuwe mensen leren kennen (al ken ik al best veel leuke mensen hier van de campus die altijd in zijn voor leuke dingen en ik heb hele toffe huisgenoten, dus hoef me zeker niet alleen te voelen!).


Oja en voor de geïnteresseerde is dit mijn adres:

Unit 3
210 Grote Street
5000 SA Adelaide

Ook heb ik een Australisch nummer (wat ik waarschijnlijk vanaf donderdag ga gebruiken) en dat is:
(0061) 0401 482031

Ik heb op mijn Australische nummer ook Whatsapp, dat is het goedkoopste voor iedereen haha. Oja en mijn Nederlandse nummer heb ik ook nog, al denk ik niet dat ik die elke dag zal checken.

Zo dat was weer een heel verhaal over maar 5 dagen haha.

Cheers!




  • 13 Juli 2016 - 15:19

    Joey:

    Goed om te lezen dat je helemaal naar je zin hebt daar! Geniet er ontzettend van!

  • 13 Juli 2016 - 15:31

    Rieky Van Den Dungen:

    Hé weer leuk om te lezen.
    Ik wist niet dat Adelaide zo groot was.......
    En fijn dat je het goed met je huisgenoten kunt vinden.
    Nou veel succes weer voor de komende weken.
    Groetjes Rieky

  • 13 Juli 2016 - 15:50

    Stephie :

    Hee meid, wat super te lezen dat je het nu al zo naar je zin hebt!!!
    Ik heb je Australische nummer opgeslagen, dus we kunnen weer appen.
    Heel veel plezier, geniet ervan en laat ons vooral weten hoe de kangoeroe smaakte ;)
    Liefsxx

  • 13 Juli 2016 - 16:30

    Noor:

    Klinkt top Rooms! Helemaal leuk! :) Geniet ervan! Kusjes uit een nog kouder en natter Nederland ;)
    xxxxx

  • 13 Juli 2016 - 16:52

    Tante Han:

    Wat fijn om te lezen dat je het zo lekker hebt. Kijk al uit naar je volgende verhaal. Dikke knuffel xxx

  • 13 Juli 2016 - 17:10

    Ilse:

    Wauw, geweldig om te lezen! Geniet er van!

  • 14 Juli 2016 - 13:26

    Britt:

    Fijn om te lezen dat alles goed gaat Romy! Ik ben nu al jaloers!
    Je gaat vast een super tijd hebben! Ga er heel erg van genieten!!
    xxx

  • 17 Juli 2016 - 10:30

    Regien:

    Fijn dat de reis goed verlopen is en je goed op je plek zit!
    Nog succes met je zaakjes regelen.
    En dan lekker genieten van alles en iedereen!

  • 17 Juli 2016 - 16:03

    Ewald Van Gisbergen:

    Beste Romy,
    Ik heb je verslag net gelezen en was verbaasd, omdat ik niet wist dat je daar naartoe ging.
    Ik vind het leuk dat je jezelf al een beetje thuis voelt.
    Hopelijk ga je ervan genieten, e kijk ik uit naar je volgende verslag.
    Heel veel groeten en xxx van Ewald.

  • 11 Augustus 2016 - 18:08

    Jo Vogels:

    Hoi Romy leuk om je verslag te lezen,heb je er ook moeite mee, dat ze in Australië zoveel woorden afkorten,b.v. Breakfast,brekkie, lk moest er de eerste week altijd heel erg aan wennen,genietvan alles wat je daar meemaakt,groetjes Jo vogels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 7061

Voorgaande reizen:

08 Juli 2016 - 28 Januari 2017

Studeren in Adelaide

02 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Werken in Frankrijk!

Landen bezocht: